Vijf vragen aan…Philip Noordholland Reekers

We spreken Philip Noordholland Reekers, eigenaar en apotheker van Service Apotheek De Singel en Govert Flinck in Vlissingen over de inzet van social media. Zij zijn in 2014 gestart met de inzet van Facebook, inmiddels hebben ze bijna 600 volgers.

1. Waarom de inzet van Facebook?

“We zagen in Facebook een kans om zoveel mogelijk patiënten te bereiken en dan voornamelijk met name de jongere doelgroep te communiceren. Die keus is overigens gemaakt voordat ik bij deze apotheek betrokken was.”

2. Hoe is het beheer georganiseerd? Dus het afhandelen van reacties en het maken van goede content?

“Twee assistentes beheren de pagina. Zij zijn er enthousiast mee bezig en zorgen ervoor dat we een paar keer per week een bericht plaatsen. We streven ernaar om binnen 24 uur te reageren, bijna altijd reageren we binnen twaalf uur. We gebruiken geen strak content plan, voornamelijk omdat het altijd wel lukt om relevante berichten te maken en plaatsen. We zorgen ervoor dat we serieuze berichten afwisselen met luchtigere items. Alles wat we plaatsen gaat over het team of is vakinhoudelijk.”

3. Social media zijn 24/7 bereikbaar. Hoe gaan jullie daarmee om?

“Omdat we zelf niets posten buiten openingstijden, zijn de reacties dan ook niet zo wijdverbreid. Het komt wel voor dat er buiten openingstijden iets wordt gevraagd. We reageren dan met de toezegging dat we de eerstvolgende werkdag actie ondernemen. En dat volgen we ook altijd op.”

4. Heeft u tips voor collega-apothekers die eraan denken om te gaan starten met Facebook?

Zeker. Verdiep je in het begin goed in de materie en schakel hulp in. Het is belangrijk dat je vanuit een doel werkt: wie wil je bereiken en wat wil je vertellen? Wij hebben destijds een mediabureau ingeschakeld die ons kort wegwijs heeft gemaakt en ons ook heeft bijgebracht hoe je bijvoorbeeld adverteert op Facebook. Als een bericht het goed doet, dan zetten we dat soms met adverteren wat extra kracht bij. Dat zijn hele kleine bedragen. Ik heb begrepen dat Service Apotheek Klantenbinding tegenwoordig ook ondersteuning kan bieden met trainingen en advies, dan is een bureau niet nodig. En ga het zeker niet alleen doen, maar stel een gemotiveerd social mediateam samen. En zoals ik al eerder aangaf: het is heel belangrijk dat je luchtige berichten afwisselt met serieuze content. Dat werkt echt goed. Wat bij ons bijvoorbeeld leuke reacties oplevert is de oproep om foto’s van apotheken in het buitenland in te sturen. We hebben inmiddels al een enorme verzameling. En stuur minimaal één keer per week iets uit.”

5. Wat heeft Facebook u gebracht?

“Naamsbekendheid en binding met onze patiënten. Een apotheek is natuurlijk een steriele setting, onze communicatie op Facebook geeft onze apotheek een menselijk gezicht. Het is goed om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. We kunnen ook meer vertellen en laten zien wat er achter de schermen gebeurt en wat er allemaal nodig is voor de veilige verstrekking van medicijnen. En trots op onze apotheek, het geeft ook werkplezier aan het team. Ook heel belangrijk in deze krappe arbeidsmarkt.”

“Ik weet niet of Facebook groot blijft, maar ik verwacht wel dat in de toekomst één en ander gaat veranderen wat betreft de online communicatie. Ik kan me voorstellen dat we op een bepaald moment ook met andere zorgverleners in de eerstelijn optrekken en bepaalde thematiek samen online oppakken.”