Service Apotheek terugblik

2018 in een notendop

Hét sleutelwoord van Service Apotheek in 2018? Verbinding! Met de patiënt, met zorgverleners en ook met stakeholders. Samen met u kijken we terug op hoe Service Apotheek hier het afgelopen jaar uiting aan gaf. Een greep uit de resultaten.


Erkenning van patiënten

Patiënten zijn positief over Service Apotheek. Dat blijkt uit het jaarlijkse PREM-onderzoek dat alle apotheken in Nederland uitvoeren. Ruim 250.000 respondenten beoordeelden hun apotheek op 22 aspecten. Het eindoordeel voor Service Apotheek? Een 8.2 gemiddeld.

Service Apotheken scoren volgens apotheekbezoekers extra hoog op het begrijpelijk uitleg geven over medicijngebruik, bereikbaarheid en toegankelijkheid, wachttijden, het contact met de apotheekmedewerkers, privacy, begeleiding bij het medicijngebruik en wellicht minder verrassend: de service blijkt hooggewaardeerd!

Voor de derde keer op rij de beste apotheken van Nederland


Lancering nieuwe website mét webshop

In 2018 zette Service Apotheek vol in op het beschikbaar stellen van de kennis en deskundigheid van de apotheker, vanuit een omnichannel aanpak. En het bieden van logistiek gemak. Waarom? Om op lange termijn klantenbinding en waardering te creëren. Consumenten willen immers 24/7 bediend worden via het kanaal van hun keuze, ook bij de apotheek. Daarom lanceerden we voor alle aangesloten apotheken een nieuwe website. Hét online gezicht van de apotheek, herkenbaar gekleurd voor de klant door de invulling van de lokale apotheek.

De klant heeft nu onder meer:

  • Inzage in het persoonlijk dossier met een overzicht van afgeleverde medicijnen.
  • Toegang tot online begeleiding.
  • De mogelijkheid tot het eenvoudig aanvragen van herhaalrecepten.
  • Online toegang tot zelfzorggeneesmiddelen zonder recept en gezondheidsproducten via de geïntegreerde webshop.

Waardering van huisartsen

Huisartsen zijn tevreden over de apotheker, dat is één van de meest opvallende uitkomsten van het marktonderzoek, waaraan 159 huisartsen deelnamen. Een representatieve steekproef. “Eigenlijk is het vanzelfsprekend om huisartsen te vragen wat ze van het werk van openbare apothekers vinden”, stelt Giel Jansen, apotheker van Service Apotheek Zenderpark in IJsselstein en lid van de franchiseraad. “Zij zijn onze belangrijkste partners in de zorg. Toch is dat volgens mij nooit eerder aan hen gevraagd. Dat maakt dit onderzoek uniek.”

Enkele uitkomsten:

  • Service en overleg zijn spontaan de meest genoemde aspecten die een apotheek in het algemeen tot een goede apotheek maken.
  • Huisartsen willen graag meer contact met de beherend apotheker of de apotheekeigenaar, maar hebben in de praktijk meestal contact met de assistent.
  • Huisartsen zijn positief over medicatiebeoordelingen door apotheken. Ze waarderen de aandacht voor de veiligheid van de patiënt, de controle op polyfarmacie en de bijdrage aan het behandelplan.
  • Het FTO verstevigt de (sociale) relatie tussen huisartsen en apothekers. Ervaringen van huisartsen met medicatiebeoordelingen en het FTO zijn over het algemeen goed; Service Apotheek onderscheidt zich positief ten opzichte van andere apotheken.

Huisartsen zijn tevreden over de apotheker, dat is één van de meest opvallende uitkomsten van het marktonderzoek, waaraan 159 huisartsen deelnamen. Een representatieve steekproef. “Eigenlijk is het vanzelfsprekend om huisartsen te vragen wat ze van het werk van openbare apothekers vinden”, stelt Giel Jansen, apotheker van Service Apotheek Zenderpark in IJsselstein en lid van de franchiseraad. “Zij zijn onze belangrijkste partners in de zorg. Toch is dat volgens mij nooit eerder aan hen gevraagd. Dat maakt dit onderzoek uniek.”



10.000 SARA-deelnemers!

In 2018 werd het online zorgprogramma SARA verder uitgerold onder alle Service Apotheken. En met succes! Inmiddels heeft SARA meer dan 10.000 deelnemers. Deze astma- en COPD-patiënten ontvangen dankzij SARA digitale ondersteuning op maat in combinatie met persoonlijk contact in de apotheek. Andersom krijgt de apotheek meer inzicht in de kennis en houding van de patiënt en geeft het een beter beeld van het gebruik van geneesmiddelen door de patiënt en de gezondheidstoestand. Wat dit oplevert? Zorg die beter is afgestemd op individuele behoeften én een betere binding met de patiënt.