Bruine boterhammen met kaas en vaseline

“Om 6.30 uur ontbijt en om 8.00 uur op de fiets. De geur van de foodtruck komt ’s ochtends over het tentenkamp en ja, wij slapen op een luchtbed in een mini-tent. De sfeer onderling is fantastisch. De verhalen die je hoort over zieke kinderen en de band met fietsgenoten en vrijwilligers die ontstaat tijdens de Giro di KiKa in Toscane zijn indrukwekkend. Service Apotheek heeft inmiddels een jarenlange traditie met sporten voor goede doelen.”

Roelof-Jan Gores

Hij doet mee en is captain van de Service Apotheek-ploeg: Roelof-Jan Gores, apotheker. Trots op zijn artistiek opgeschilderde, op maat gemaakte gele Pegoretti-fiets. Bent u kenner? Dan weet u dat de Italiaan Dario Pegoretti kunstenaar en fietsenmaker tegelijk is. Roelof-Jan gaat de zesdaagse uitdaging aan, samen met Jeroen Maas, René Hinskens en Ludwig Castelijns.

De Giro di Kika: welk gevoel roept dat op?

Het is de combinatie van het goede doel, fietsen, goede sfeer en saamhorigheid. De snelste tijd? Daar gaat het Roelof-Jan niet om. “Natuurlijk genieten we van de mooie natuur en de uitdagende tocht, maar de verhalen over kinderen en kanker zijn allesoverheersend.

Jaren geleden kwamen we vanuit Service Apotheek in contact met de directeur van KiKa. Daar ontstond het initiatief om mee te doen. In mijn verwoede pogingen om apothekers mee te krijgen, hoor je de meest exotische excuses. Toen Ludwig me onlangs aangaf dat hij zijn agenda ging leegmaken om mee te doen, groeide mijn enthousiasme.”

Wie is Roelof-Jan behalve fervent fietser?

51 jaar is hij. Samen met Ilse en hun drie kinderen van 17, 16 en 13 woont hij in Den Haag. Hij studeerde in Groningen en begon zijn carrière in Hardinxveld-Giessendam. Hij ademt het ondernemerschap, alhoewel hij zichzelf jarenlang primair als zorgverlener zag. Waar zijn kracht zit? In het bouwen, leiden en motiveren van zijn teams. In zijn zeven apotheken werken zo’n 70 medewerkers. Locaties: Wateringen, Den Haag, Rotterdam en Harmelen.

Bloggen of vloggen!

Hij krijgt energie van de nieuwe generatie apothekers. Mooi voorbeeld is toen een van de apothekers vijf maanden met zwangerschapsverlof was. “Het was lastig om via de reguliere kanalen goede vervanging te vinden. Via de Facebookpagina ontvingen we direct 35 kwalitatieve reacties! Eerlijk? ik heb zelf niet eens een social media-account, maar geloof heilig in online communicatie. En bij deze de belofte aan u allen: straks op de fiets ga ik bloggen of vloggen!”

“Straks op de fiets ga ik bloggen of vloggen!”

Hoe Roelof-Jan zich voorbereidt op de tocht?

“In de winter fiets ik doorgaans tweemaal per week 50 kilometer volle bak in de kou. Sinds maart ben ik aan het opbouwen naar 250 kilometer per week, om straks in zes dagen 995 kilometer te fietsen. Dat is meer dan 160 kilometer per dag met 15.000 hoogtemeters in totaal. Gemiddeld is dat 2.500 meter per dag. Ter vergelijking: de Alpe d’Huez kent iets meer dan 1.000 hoogtemeters.”

Waarom is het belangrijk dat mensen sponsoren?

“Doel van de Giro di KiKa is 75% genezing van kinderkanker te verhogen naar 95%. Ze kijken onder meer naar nieuwe geneesmiddelen en hoe bijwerkingen te beperken. Daar is geld voor nodig. Wij sponsoren onszelf ook. En ja, we betalen de overnachting en reis zelf. Elke euro die door u wordt gedoneerd, gaat direct naar KiKa.

Mijn drijfveer om mee te doen? De monteur bij de autogarage in het dorp heeft een zoon met nierkanker. De jongen is amper drie jaar oud. Je beseft als vader van drie gezonde kinderen te weinig dat zoiets kan gebeuren. Het zet je aan het denken. Gelukkig gaat het inmiddels goed met de jongen. Die fietsweek doet mij weer realiseren dat ik een bofkont ben.”

Hoe we deze tocht volhouden?

“Simpel: met voldoende vaseline, water of energiedrank en… nee geen peppillen. We gaan het doen op bruine boterhammen met kaas!”