INTERVIEW

Norbert Celie

NCare vergroot medicatieveiligheid

“NCare is een digitaal toedienregistratiesysteem. NCare legt digitaal vast wie wanneer welke medicatie moet geven en aan welke patiënt. Daarbij is er altijd een actueel medicatieoverzicht beschikbaar. Dat betekent dat we nu flexibeler, efficiënter en veiliger kunnen werken.”

Aan het woord is Norbert Celie, adviseur kwaliteit voor Marente. Marente is een middelgrote (thuis)zorgorganisatie voor ondersteuning aan mensen met een zorgvraag in de Duin- en Bollenstreek, Oegstgeest, Voorschoten en Leiden. Hoewel ze NCare pas vier weken gebruiken, is Celie nu al enthousiast. Hij licht toe waarom: “Medicatieveiligheid is ongelooflijk belangrijk, maar omdat er veel partijen en personen bij betrokken zijn is het proces ingewikkeld. Dat vergroot de kans op fouten. Met de inzet van NCare wordt de kans op fouten geminimaliseerd.”

Papier versus digitaal

Celie vertelt kort hoe de situatie was: “Het afstemmingstraject met papieren toedienlijsten is erg ingewikkeld. Bij twijfel namen we contact op met de apotheker, die soms eerst weer moest afstemmen met de huisarts. Dat kost natuurlijk veel tijd en het betekent ook een registratielast. Voor het geven van risicovolle medicatie moesten soms twee medewerkers naar één cliënt. Noodzakelijk voor de controle maar zeker niet efficiënt!”


Met NCare staat het medicatieproces in één applicatie op de telefoon. De app geeft een signaal als de medicatie moet worden gegeven en registreert als het toegediend is.

Bij risicovolle medicatie kan de tweede persoon via een foto meekijken of de juiste medicatie in de juiste hoeveelheid klaar staat om te worden toegediend. De app bewaart het akkoord hierop.

Samenwerking met de apotheek

De toedienlijsten staan opgeslagen in NCare. De bestelling van de medicatie gaat digitaal en de apotheker actualiseert het systeem één tot tweemaal per dag. Zo zijn de medicatielijsten altijd actueel. Dit alles is zoveel eenvoudiger, overzichtelijker en beter controleerbaar.”

“Eenvoudiger, overzichtelijker, veiliger en beter controleerbaar”

Van harte aanbevolen

Spijt dat het systeem niet eerder is aangeschaft? “Tja, dat is achteraf praten. De zorg loopt niet voorop bij digitalisering. Daarbij: je wilt natuurlijk een verantwoorde keuze maken die in de praktijk goed werkt en communiceert met de andere digitale systemen. Dat is bij NCare het geval, zo blijkt ook uit onze tussenevaluatie. Binnenkort komt er een zorgorganisatie uit Amsterdam bij ons kijken hoe het werkt.”

Twee kerngebruikers per team

Om de medewerkers te scholen is er een train-de-trainer traject gestart. Per wijkteam zijn er twee kerngebruikers aangesteld. Zij zijn geschoold, om vervolgens hun collega’s te trainen. De kerngebruikers vervullen ook een beheerdersrol in het team. “De aanschaf van moderne telefoons bleek wel noodzakelijk”, glimlacht Norbert. “De telefoons die we gebruikten waren veel te traag.”

Complete check-up

Voor de pilot is met de apotheker in Lisse per cliënt de volledige medicatiehistorie in kaart gebracht en geactualiseerd. Celie: “Het was een complete check-up. Alle zaken rondom voorschrijven, dosering en verantwoordelijkheden voor de medicatietoediening zijn in het systeem vastgelegd. In het begin is het dus een tijdsinvestering, maar we zien nu al het rendement. We zetten NCare daarom zo snel mogelijk in onze gehele regio in.”


Benieuwd wat NCare voor u kan betekenen? Kijk op www.ncare.nl of neem vrijblijvend contact op.


T 033 450 50 60 of stuur een e-mail naar
E ncare@ncontrol.nl