Vijf vragen aan…
Lindsay Lorton

We spreken Lindsay Lorton, Attends Brand Clinical Business Support Manager. Lindsay is onder meer verantwoordelijk voor het coördineren en verzamelen van de productevaluaties door consumenten en zorgverleners. Vijf vragen over continentiezorg.

1. Hoe verzamelt u de ervaringen van gebruikers en zorgverleners voor de productontwikkeling van Attends?

We verzamelen testgegevens via ons co-creationteam in vijf landen. Bij een productaanpassing verzamelen we een week lang ervaringen van tien tot negentig gebruikers en zorgverleners. Daarnaast nemen we interviews af en gaan we doorlopend met onze gebruikers in gesprek. Bijvoorbeeld bij klachten. Het komt ook voor dat gebruikers ons benaderen met hun incontinentie-uitdagingen. Allemaal belangrijk voor onze doorlopende productontwikkeling!

2. Incontinentie is een heel persoonlijk probleem, hoe zorgt u ervoor dat mensen hier openlijk met u over praten?

Wij realiseren ons: ‘small is large’. Verliezen mensen een klein beetje urine, dan voelt het als een enorme plas. Het taboe is gelukkig inmiddels wat minder groot, maar schaamte kan absoluut een rol spelen. Vooral de vrees voor lekkage en geurtjes. Bij interviews ben ik daarom niet te direct en stel ik veel open vragen. Dat is ook mijn advies aan apotheekmedewerkers: vraag veel door voor de juiste informatie!

3. Wat is belangrijk bij de juiste continentiezorg in instellingen?

Het is belangrijk dat we ons realiseren dat in veel verpleeghuizen het verplegend personeel weinig tijd heeft voor het verwisselen van continentiematerialen. Vooral in de nacht. Dan kiest het personeel voor extra absorberende verbanden, voor de zekerheid. Begrijpelijk! De verschoning is vaak ook op vaste tijden, onafhankelijk van de verzadiging. Uit ons ‘void volume data’-onderzoek blijkt dan dat er bij de verschoning slechts 200 tot 300 ml urine in het materiaal zit, terwijl de capaciteit en het formaat van het product veel groter is. Iedereen begrijpt de praktische problematiek waar de verplegenden mee te maken hebben. Het zorgt er alleen ook voor dat mensen soms ten onrechte de zware producten dragen. Dat vind ik jammer.

4. Wat moet anders volgens u?

Ik wil graag meer aandacht voor het belang van de juiste maat en pasvorm bij continentiemateriaal. Mensen wijten lekkage aan het absorptieniveau van de producten. Uiteraard is het absorptieniveau belangrijk, daarom wordt er bij iedere cliënt een uitgebreide beoordeling gedaan. Maar het is net zo belangrijk dat de materialen aansluiten op het lichaam van de cliënt en hoe het is vastgemaakt. We zien in instellingen dat ze de fixatieplakstrips van de producten vaak niet gebruiken. Dit geldt ook voor de vochtindicator. Geeft de vochtindicator aan dat het nog niet verzadigd is, maar lekt het product? Dan is het niet nodig over te stappen op een zwaarder product, maar is er een pasvormprobleem.

5. Waar bent u trots op?

Het is mijn missie om mensen met incontinentieproblemen te helpen bij een rijk en actief leven, met producten die zorgen voor het behoud van hun zelfvertrouwen en waardigheid. Ik ben dan ook trots op onze productrange Attends Soft inleggers 6 en 7, producten die aanvoelen als de lichtere absorptieproducten. Hierdoor besparen we mensen de psychologisch vervelende grens van het overgaan op de zwaardere categorie. Met nieuwere materialen en betere pasvormen blijven we werken aan het voorzien in de behoeften van gebruikers én zorgverleners.

Bestel hier uw GRATIS Attends-kennismakingsbox

Doe de watertest en ervaar zelf de kwaliteit van Attends! Vul hieronder uw gegevens in en uw box wordt binnen een week naar u toegestuurd.


De kennismakingsbox bevat:

  • Sample Attends Soft Super 4
  • Informatie over pH-bescherming
  • 3x pH-strips